De ene ziet het van kilometers ver aankomen, voor de andere is het een donderslag bij heldere hemel: je auto wordt total loss verklaard. Als je aan een total loss auto denkt, dan denk je misschien aan een exemplaar zonder banden, een auto die is ingedeukt als een pakje boter, of waarvan de ruiten zijn ingetikt. Het kan je echter verrassen dat je auto total loss wordt verklaard, terwijl de schade van buitenaf niet direct zichtbaar is. Dit wordt 'economisch total loss' genoemd. Op deze pagina vertellen we je wat dat betekent en wat je het beste in zo'n situatie kunt doen.
Is je auto bij een ongeval als een accordeon in elkaar gevouwen en wordt het hoopje staal met een takelwagen opgetakeld vanaf de plaats van het ongeval? Dan verrast het je waarschijnlijk niet dat je auto total loss wordt verklaard. De auto is niets meer waard en is rijp voor de sloop.
Bij een auto die economisch total loss wordt verklaard, is de schade soms minder zichtbaar. Toch kan de schade zo ernstig zijn (bijvoorbeeld defecte onderdelen onder de motorkap) dat het niet meer loont om de auto te herstellen. De kosten van de herstelling overstijgen dan de waarde van de auto.
In de meeste gevallen bepaalt de verzekeraar of een auto total loss wordt verklaard, als je een claim bij hen indient voor herstelling na schade. De verzekeringsmaatschappij stuurt een schade-expert naar de garage om de omvang van de schade te beoordelen. Of de auto daadwerkelijk total loss wordt verklaard, hangt onder andere af van de omvang van de schade, de hoogte van de herstellingskosten, de polisvoorwaarden en de marktwaarde van de auto.
Elke automobilist in België is verplicht om een verzekering Burgerlijke Aansprakelijkheid (BA) af te sluiten. Maakt een ander schade aan jouw auto, dan krijg jij de herstellingskosten hiervan vergoed via de BA-verzekering van de tegenpartij.
Wordt je auto total loss verklaard en zijn de herstellingskosten hoger dan de dagwaarde? Dan heb je pech. In dat geval ontvang je alleen de dagwaarde (en dus niet de volledige herstellingskosten) via de verzekering van de tegenpartij. Stel, de schade aan je auto bedraagt 2.000 euro door schuld van de tegenpartij en je auto is nog maar 1.000 euro waard. Dan wordt er slechts 1.000 euro aan je uitgekeerd. In dat geval kan je je sloopauto beter aan een autogarage verkopen en op zoek gaan naar een nieuwe wagen.
Heb je zelf schuld aan de schade aan je auto, waardoor de auto total loss is verklaard? Dan hangt het van het type autoverzekering af of je de dagwaarde van de auto wel of niet krijgt uitgekeerd. Met alleen een BA-verzekering is schade door eigen schuld niet gedekt. Heb je echter een omniumverzekering (volledig of gedeeltelijk), dan krijg je de dagwaarde van je auto terug. Dit betekent wel dat je maandelijks meer betaalt aan verzekeringspremie. Het is belangrijk om te overwegen wanneer je jouw auto het beste BA, mini-omnium of volledige omnium verzekert.
Een auto die technisch of economisch total loss is verklaard, ga je niet meer laten herstellen. Dat is als water naar de zee dragen. Het is vervelend dat, wanneer je auto total loss is verklaard, je in het beste geval alleen de dagwaarde krijgt uitgekeerd.
In dat geval kan je het beste je auto verkopen aan een auto-opkoper of een sloopbedrijf in de buurt. Zolang de auto op jouw naam staat, betaal je namelijk nog steeds verkeersbelasting en verzekering. Maar je hebt natuurlijk helemaal geen zin om verschillende opkopers op te bellen, uit te onderhandelen over de verkoopprijs en zelf het vervoer te regelen naar het autokerkhof. En op platforms zoals 2dehands.be of Autoscout24 wint je afgeschreven bak ook niet de populariteitsprijs.
Gelukkig zijn er diensten en platforms in België die dit proces gemakkelijker kunnen maken. In slechts drie stappen verkoop je je oude auto snel en zonder gedoe: