Duurzaamheid is tegenwoordig een hot topic. De overheid neemt diverse maatregelen om de CO2-uitstoot drastisch te verminderen, in lijn met de klimaatafspraken van Parijs. In dit streven naar een groenere toekomst is er weinig ruimte voor dieselauto’s. Maar is het nog steeds aantrekkelijk om een dieselauto te bezitten? Dit artikel verkent deze vraag.
Dieselmotoren stoten meer fijnstof en roetdeeltjes uit dan benzinemotoren, wat schadelijk is voor de luchtkwaliteit en de volksgezondheid. Hoewel dieselmotoren efficiënter brandstof verbruiken en minder CO2 uitstoten, produceren ze hogere niveaus van stikstofoxiden, die bijdragen aan smogvorming.
Dieselauto’s raken steeds meer uit de gratie. Het is belangrijk om te begrijpen of het nog steeds voordelig is om een dieselauto te bezitten, vooral gezien de huidige regelgeving en het type auto dat je rijdt.
Traditioneel waren dieselprijzen lager dan benzineprijzen, wat dieselauto's aantrekkelijk maakte voor mensen die veel kilometers rijden. Gemiddeld kostte een liter diesel recent 1,872 euro, vergeleken met 2,013 euro voor benzine. Op jaarbasis, bij een wekelijks tankbeurt, bespaar je met diesel ongeveer 400 euro aan brandstofkosten. Echter, dit voordeel wordt steeds kleiner.
De wegenbelasting voor dieselauto’s is aanzienlijk hoger dan voor benzineauto’s, vanwege de hogere uitstoot. Voor een benzineauto betaal je jaarlijks tussen de 568 en 640 euro, terwijl dit voor een dieselauto tussen de 1.236 en 1.308 euro ligt.
Steeds meer steden weren oude diesels uit hun centra. Vanaf 2025 mogen alleen diesels met emissieklasse 4, 5 of hoger nog milieuzones inrijden. Hierdoor daalt de waarde van oudere dieselauto’s.
AdBlue is een vloeistof die de uitstoot van stikstofoxiden vermindert en is vereist voor nieuwere dieselauto’s. De kosten voor AdBlue zijn relatief laag, maar het toevoegen van deze vloeistof betekent extra onderhoudskosten.
De periodieke APK-keuring is duurder voor dieselauto’s vanwege de verplichte roetmeting. Dit maakt het bezit van een diesel duurder qua onderhoud.
Over het algemeen is het minder aantrekkelijk om een dieselauto te rijden. De voordelen van lagere brandstofkosten worden bijna geheel tenietgedaan door de hogere wegenbelasting, strengere milieuwetten en andere bijkomende kosten.
De voordelen van die dieselauto wegen wat ons betreft niet meer op tegen de nadelen ervan. En door de hogere kosten en strengere wetgeving, zien we alleen maar meer nadelen, zoals:
Je dieselauto wordt steeds minder waard. Uiteindelijk worden deze auto’s volledig van de weg geweerd. Rij jij nog een diesel? Dan raden we aan ‘m te verkopen. Op platforms zoals Marktplaats is je oude diesel niets meer waard. Maar autohandelaren kunnen de goede onderdelen van je auto nog gebruiken - of de motor/tank ombouwen.
Op het platform van OSW zijn alleen professionele autobedrijven en handelaren aangesloten. In drie stappen is de verkoop van je diesel geregeld: